Nästan fungerande moped. Haverirapport.

Det är med stor lättnad jag kan avlägga en haverirapport som med all sannolikhet stämmer överens med det verkliga förloppet.

Allt berodde på ett handhavandefel som hade kunnat undvikits om jag bara hade läst handboken till motorn. Överraskande va!?

Men det är inte bara mitt fel. När jag köpte mopeden så visade säljaren mig att man stoppade motorn genom att dra in startkopplingshandtaget. Lyhörd som man är har jag tagit till mig denna sanning av den tidigare mopedägaren och alltid gjort så. Jag har därför aldrig funderat över varför kortslutningsknappen inte fungerat. När jag vid tidigare mekande såg att den inte ens var inkopplad blev jag väl inte förvånad utan mer nyfiken på varför. Det skulle visa sig vara konstant kortslutning i knappen vilket innebär, för dem som inte vet, att motorn inte går att starta. Så den fick förbli urkopplad då jag ju inte behövde den. Men när jag nu i renoveringstider ligger och läser allt jag kommer över om motorn så hittar jag lite intressant information i en handbok till motorn som jag köpt en kopia av från Raketsport.se.

-Urklipp-

Stopp

Inbromsning

Slå av gasen.
Bromsa.
När fordonet stannat går motorn vidare i tomgång.

Stoppande av motorn

Bryt tändningen med kortslutningsknappen (3, bild 1). Stäng bensinkranen.

Ammärkning:

Stoppa inte motorn genom att dra in startkopplingshandtaget (1, bild 1)

-Slut urklipp-

Vad som händer om man gör som anmärkningen säger att man inte får göra är att vevaxel och kolv med fullt moment bromsas med centrifugalkopplingen mot bakhjulet. Det enda som håller kopplingshuset är en mutter, samma mutter som hittades lös vid felsökningen. Fallet löst.

Läs alltid handböcker och bruksanvisningar, gäller även till dammsugare.

Comments are closed.